Co to jest multimetr?

Urządzenie to, jak sama nazwa wskazuje, służy do pomiarów wielofunkcyjnych. Multimetr można również spotkać pod inną nazwą, mianowicie jest to miernik uniwersalny. Potrafi on zmierzyć różnorodne wartości fizyczne. Jest bardzo prosty w obsłudze, a jego łatwa konstrukcja sprawia, że każdy może się nim posługiwać.

Komu ma służyć? 

Służy on przede wszystkim elektrykom, którzy w swoim zawodzie, powinni umieć obsługiwać tego typu sprzęty. Multimetr posiada mnóstwo pomocnych funkcji, które znacznie ułatwiają pracę. Takie mierniki mają gwarancję jakości oraz możliwość pomiaru wielu wskaźników. Mierniki uniwersalne niezbędne są każdemu elektrykowi, którzy codziennie zmagają się z wysokimi, jak i niskimi napięciami. Dużo bezpieczniej korzystać z urządzenia, które potrafi sprawdzić napięcie lub natężenie elektryczne, niż samemu, palcem lub jak to się kiedyś robiło, na oko. Wystarczy mały błąd w obwodzie, by wszystko uległo awarii. Jednak nie tylko elektrycy mogą używać mierników w swojej pracy. Multimetr świetnie sprawdzi się w każdym gospodarstwie domowym. W każdym domu czasem zdarzają się awarie związane ze zbyt dużym napięciem elektrycznym w gniazdku, bądź uszkodzonych przewodach elektrycznych. Bywa on niezbędny w każdym domu, ponieważ pomaga zdiagnozować usterki w urządzeniach, które posiadamy w domu. 

Multimetr, a akumulator samochodowy 

Z samochodami bywa różnie, raz zechcą odpalić, innym razem mamy problem z włączeniem naszego auta. Bardzo często jest to wina akumulatora, który może być rozładowany lub uszkodzony. Wtedy na ratunek przychodzi nam multimetr. Wystarczy podłączyć kable od akumulatora do miernika i w bardzo szybki sposób otrzymamy informacje o stanie naszego akumulatora samochodowego. 

Miernik dokładnie zbada natężenie prądu w akumulatorze. Ważne jest, żeby pomiaru dokonać zarówno przy włączonym silniku, jak i wyłączonym. Najlepiej, jeśli nasz silnik będzie już zimny. Dlatego warto najpierw zmierzyć akumulator na wyłączonym silniku, później dopiero na włączonym. Częstą przyczyną tego, że nasz samochód nie chce odpalić są również świece żarowe, które też możemy sprawdzić za pomocą miernika. Tak jak w przypadku akumulatora, kable z jednej strony podłączamy do świec żarowych, z drugiej strony do urządzenia i tak dokonujemy pomiaru. Bywa również, że silnik nie chce odpalić przez tak zwane pożeracze prądu, czyli urządzenia, które zużywają najwięcej prądu w naszym aucie. Takie urządzenia również możemy zmierzyć miernikiem, a potem je wyłączyć, żeby nie czerpały więcej prądu. 

Redakcja