Jeszcze kilka lat temu myśl o tym, że po drogach mogą jeździć supersamochody polskiej produkcji wydawała się niepoprawnym marzeniem. Spojrzenie na to zjawisko zmieniło diametralnie pojawienie się na międzynarodowym rynku motoryzacyjnym patentu a potem coraz bardziej udanych prototypów samochodu Arrinera Hussarya. W tym artykule przybliżę sylwetkę wspomnianego supersamochodu i omówię jego parametry techniczne.
Koncepcja Arrinera Hussarya
Prace projektowe nad pierwszym polskim supersamochodem sportowym rozpoczęto w 2008 roku. Pod okiem pana Łukasza Tomkiewicza prezesa i zarządcy firmy Arrinera Automotive, grupa naukowców i konstruktorów podjęła prace przygotowawcze i warsztatowe. Już w 2011 roku akcjonariuszom i potencjalnym klientom zaprezentowano pierwszy prototyp powstającego samochodu. 17 maja 2011 roku odbyły się testy samochodu oraz ekstremalne jazdy próbne.
Arrinera Hussarya jest modelem pojazdu w dziewięćdziesięciu procentach tworzonym w Polsce, jedynie silnik i część podzespołów sprowadza się z zagranicy, między innymi ze Stanów Zjednoczonych.
Wygląd zewnętrzny i cechy
Nadwozie samochodu skonstruowano tak, by przypominało układające się linie dynamiczne. Całość ma opływowy, sportowy kształt co pozwala zwiększyć maksymalną prędkość. Zarówno przód, jak i tylna część nadwozia samochodu opiera się na wyjątkowo niskim zawieszeniu co jednoznacznie podkreśla przeznaczenie pojazdu do celów sportowych.
Umieszczone na masce dwa wloty powietrza oprócz atrakcyjnych walorów wizualnych posiadają funkcję wydajnego chłodzenia hamulców podczas ich intensywnej eksploatacji. Przyszłe wersje pojazdu producent planuje wyposażyć w ultralekkie dwudziestocalowe koła.
Rama pojazdu zaprojektowana została przez znanego brytyjskiego konstruktora i eksperta rynku motoryzacyjnego – Lee Noble’a, jej wykonanie powierzono warszawskim warsztatom firmy Arrinera. Rama skonstruowana została z bardzo wytrzymałej stali szlachetnej o różnorodnym przekroju, z zachowaniem odpowiedniej dla tej klasy samochodów wytrzymałości na skręcanie. W przyszłych wersjach samochodu Arrinera Hussarya producent planuje wykorzystanie kompozytów węglowych i kewlarowych w konstrukcji podłogi pojazdu oraz wzmocnić lakier pojazdu przez wzbogacenie go w grafen.
Wyposażenie Arrinera Hussarya
Wnętrze pojazdu zachwyca przepychem i zastosowaniem nowoczesnych technologii. Po pierwszej wizycie w kabinie pojazdu rzuca się w oczy nowoczesny sprzęt audio. W samochodzie zamontowano najnowszy radioodtwarzacz CD/MP3 z 4 głośnikami oraz systemem automatycznego radia internetowego i Bluetooth. Fotele oraz tapicerka wykonane są z najwyższej klasy skór naturalnych.
Podgrzewane fotele, kamera cofania, czujniki parkowania, kamera termowizyjna oraz klimatyzacja to kolejne wygodne zalety omawianego samochodu.
Silnik
Sercem Arrinera Hussarya jest wolnossący silnik V8 LS7 o pojemności 7.0L. Wspomniany silnik ma moc pięćset pięciu koni mechanicznych i dysponuje momentem obrotowym rzędu 652 Nm. Moc przenoszona jest na sześciostopniową skrzynię biegów modelu Hewland LLS.