Saab Automobile AB, to szwedzka spółka należąca do potentata na lokalnym rynku lotniczym – SAAB. Firma ta produkowała samochody w latach 1947 – 2011. W 2013 wznowiła ona swoją produkcję (wprowadzony nowy model 9-3), aczkolwiek liczba powstałych w ten sposób aut była niewielka.
Historia firmy SAAB
Początkowo SAAB był firmą związaną wyłącznie z przemysłem lotniczym. Jego początki datowane są na lata II Wojny Światowej, po zakończeniu której na światowych rynkach doszło do stagnacji w tej branży. Z tego powodu, SAAB postanowił skupić się na bardziej dochodowej działalności, która związana była z przemysłem samochodowym.
Pierwszym samochodem stworzonym przez tą firmę, był pojazd o nazwie Ursaab. Jego cechą charakterystyczną były idealne parametry aerodynamiczne. Efekt ten uzyskano dzięki ciągłym testom w tunelach aerodynamicznych, dzięki którym współczynnik aero auta wyniósł aż 0.32.
Pierwszym seryjnym modelem produkowanym przez SAAB-a, był 92, którego produkcja rozpoczęła się w 1950 roku. Trzy lata później, firma po raz pierwszy wprowadziła na rynek model zasilany silnikiem trzycylindrowym. W tamtych lata, SAAB był odpowiedzialny za powstanie jeszcze jednego, innowacyjnego jak na tamte lata projektu opartego wyłącznie na włóknie węglowym.
SAAB a innowacje
Ta popularna, szwedzka marka od lat była kojarzona z wieloma innowacjami, które pojawiały się nie tylko w kontekście kolejnych modeli samochodów, ale też samolotów. Najważniejsze z nich, to:
– 2008 rok – wprowadzenie ekologicznego silnika BioPower, zasilanego zarówno benzyną, jak i bioetanolem,
– 2006 rok – pierwsze testy nowego klucza, uniemożliwiającego nietrzeźwemu kierowcy uruchomienie pojazdu,
– 1997 rok – wprowadzenie wentylowanych foteli i elektronicznego systemu, pozwalającego na bezpieczne rozdzielanie siły hamowania,
– 1993 rok – wprowadzenie tzw. panelu nocnego, w którym po zmniejszeniu natężenia otaczającego światła, wyłączane były poszczególne elementy świetlne deski rozdzielczej,
– 1991 rok – usunięcie freonu z elementów klimatyzacji samochodowej, który na tamte czasy był jeszcze standardem u innych producentów aut.
Najciekawsze projekty
Sensonic
To zaawansowana skrzynia biegów, którą SAAB wprowadził wyłącznie do pojazdów z turbodoładowaniem. Zastosowano tu klasyczną dźwignię z automatycznym, elektronicznym sprzęgłem. Rozwiązanie to umożliwiało zmianę biegów w standardowy sposób, aczkolwiek bez konieczności użycia sprzęgła. Niestety, Sensonic (Sentronic) był zbyt kosztowny w naprawie i – niestety – bardzo awaryjny.
To system, umożliwiający pełny wgląd w pracę komputera pokładowego. Przedstawia on dane dotyczące aktualnego czasu, zasięgu przy obecnym poziomie paliwa, zużycia paliwa i temperaturę panującą na zewnątrz. Dodatkowo wyświetla on dane dotyczące pokładowego zestawu audio i systemu automatycznej diagnostyki pracy poszczególnych układów auta.
Podsumowując, choć SAAB nie produkuje samochodów na dużą skalę, to jednak wciąż jest on wiodącym pomysłodawcą innowacyjnych rozwiązań w samochodach osobowych.