Przyciemnianie szyb w samochodzie ma wiele zalet, które znacząco wpływają zarówno na komfort, jak i bezpieczeństwo jazdy. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie szyby można przyciemnić. Regulują to odpowiednie przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa na drodze. Co zatem trzeba wiedzieć, zanim zdecydujemy się na przyciemnianie szyb w aucie?
Jakie zalety ma oklejanie szyb w aucie?
Przyciemnianie szyb w samochodzie pozwala ograniczyć promieniowanie UV docierające do kabiny. To główna zaleta tego zabiegu. Dzięki temu wnętrze samochodu nie nagrzewa się tak bardzo, co zdecydowanie poprawia komfort jazdy, szczególnie w upalne dni.
Zatrzymanie promieniowania UV wpływa również na ekonomię korzystania z samochodu poprzez poprawienie wydajności klimatyzacji. To bardzo istotne latem, kiedy temperatury w aucie wystawionym na promienie słoneczne osiągają bardzo wysokie wartości.
Przyciemnianie szyb zapewnia też wygodę pasażerów. Pozwala nie tylko uniknąć nadmiernego nagrzewania, ale również oślepienia ostrym światłem słonecznym. Zalety tego rozwiązania są oczywiste dla każdego, kto jedzie z tyłu samochodu, ale przede wszystkim docenią je rodzice. Długotrwałe wystawienie na promieniowanie UV, szczególnie małych dzieci, których skóra jest bardzo wrażliwa, może prowadzić nawet do poważnych poparzeń słonecznych. Maluchy jeżdżące w fotelikach mają natomiast ograniczoną możliwość zmiany pozycji i schowania się przed słońcem, dlatego przyciemnianie szyb jest tu rozwiązaniem idealnym.
Kolejnym atutem jest prywatność. Przyciemnianie szyb ogranicza bowiem widoczność z zewnątrz. Oznacza to, że pasażerowie na tylnych siedzeniach czy przedmioty w bagażniku chronione są przed wzrokiem osób trzecich.
Zabieg przyciemniania szyb w samochodzie ma również walor estetyczny — dodaje klasy i elegancji. Co więcej, wpływa na wygląd samochodu nie tylko z zewnątrz. Promieniowanie UV z czasem powoduje blaknięcie wielu materiałów, w tym tapicerki samochodowej. Przyciemniane szyby chronią więc wnętrze auta przed płowieniem.
Oklejanie szyb folią przyciemniającą zwiększa też bezpieczeństwo pasażerów podczas ewentualnej stłuczki. Folia wzmacnia bowiem szybę i nawet w razie jej rozbicia “trzyma” szkło. Dzięki temu rozbita szyba nie rozsypie się, a jej kawałki nie poranią pasażerów.
Przyciemnianie szyb w samochodzie — przepisy i normy prawne
Przyciemnianie szyb w samochodzie wpływa zatem na wygodę, ekonomię oraz bezpieczeństwo. Trzeba jednak pamiętać, że nie każdą szybę można przyciemnić. Wynika to z punktu 5 art. 66 ust. 1 prawa o ruchu drogowym, który mówi jasno, że dopuszczony do ruchu pojazd musi mieć taką budowę, aby m.in. zapewnić kierowcy dostateczną widoczność. Wynika z tego, że podejmowanie jakichkolwiek działań ograniczających widoczność kierowcy jest niedopuszczalne.
Zasady te konkretyzuje art. 8 ust. 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Mówi on, że szyba przednia oraz przednie szyby boczne muszą cechować się przepuszczalnością światła na poziomie minimum 70%.
Kierowca musi mieć pełną widoczność w obrębie 180 stopni kąta widzenia. Oklejanie szyb w samochodzie nie dotyczy więc szyby frontowej i przednich szyb bocznych. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby przyciemniać szyby z tyłu. Tutaj nie ma żadnych ograniczeń, ponieważ szyby te nie wpływają na pole widzenia kierowcy (o ile pojazd ma lusterka boczne, a zgodnie z przepisami musi je mieć).
Pamiętajmy też, że podczas kontroli drogowej policja ma prawo wykonać odpowiednie pomiary przepuszczalności światła. Jeśli szyba nie spełnia norm w tym zakresie, będziemy zmuszeni odkleić folię przyciemniającą na miejscu, albo funkcjonariusze zatrzymują nam dowód rejestracyjny pojazdu. Kontrolę przepuszczalności światła wykonuje się również podczas okresowych badań technicznych. Nieprawidłowości w tym zakresie skutkują więc niedopuszczeniem pojazdu do ruchu.
Przyciemnianie szyb folią — co warto wiedzieć?
Przyciemnianie szyb w aucie do niedawna możliwe było jedynie metodą piecową, poprzez metalizację szkła tlenkiem tytanu. Brzmi skomplikowanie i rzeczywiście tak było, dlatego proces ten był kosztowny i czasochłonny. Obecnie jednak popularność zdobyły specjalistyczne folie przyciemniające.
Oklejanie szyb w aucie folią przyciemniającą jest znacznie szybsze i tańsze od metody piecowej. Co ważne, nie wymaga demontażu szyby, a samą folię można w razie konieczności dosyć łatwo zdjąć.
Wiele osób podejmuje się oklejania szyb na własną rękę, ale nie jest to dobry pomysł. Zabieg ten wymaga dużej precyzji i wprawy, a także odpowiedniego przygotowania, narzędzi i warunków. Źle przyklejona folia może się marszczyć, a pod nią mogą pojawić się pęcherzyki powietrza. Tak przyciemniona szyba wygląda bardzo nieestetycznie i zwyczajnie szpeci pojazd.
Z tego względu przyciemnianie szyb w aucie najlepiej zlecić specjalistom. Profesjonaliści nie tylko mają większe doświadczenie, ale również odpowiednie narzędzia. Przed oklejaniem szyb przeprowadzą też specjalistyczne mycie, które usunie wszelkie zabrudzenia, drobiny kurzu czy niewidoczne gołym okiem zanieczyszczenia. Dzięki temu folia będzie idealnie przylegała do szyby, co gwarantuje doskonałą funkcjonalność i estetykę.