Jak kompleksowo dbać o swój samochód?

Artykuł przygotowany we współpracy z VCentrum.

Zadbany samochód to nie tylko piękny samochód, ale przede wszystkim niezawodny pojazd, którym możemy się przemieszczać w komfortowy i bezpieczny sposób. Biorąc pod uwagę fakt, że auta to dość skomplikowane maszyny, których sprawne działanie zależy od wielu podzespołów i czynników, rzeczy do kontroli i troski także jest sporo. Nie jest to jednak coś trudnego i wystarczy pamiętać o kilku ważnych rzeczach, aby nasz samochód był sprawny i świetnie się prezentował przez naprawdę długi czas. Na czym zatem polega kompleksowe dbanie o auto?

Sprawność techniczna auta – No.1

Nikogo chyba nie zdziwi, że podstawą tego, jak kompleksowo dbać o swój samochód, jest dopilnowanie stanu technicznego auta. Co prawda, według polskiego prawa każdy pojazd musi przechodzić coroczne badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów, jednak czasami to nie wystarcza. Jeśli jeździmy dużo lub poruszamy się po nawierzchniach złej jakości, poszczególne elementy zawieszenia czy układu kierowniczego mogą zużywać się o wiele szybciej.

Dlatego też, jeśli słyszymy jakieś niepokojące dźwięki, zawsze należy niezwłocznie udać się do serwisu, aby sprawdzić, czy nie są to jakieś poważne uszkodzenia, które należy natychmiast wyeliminować. Tutaj także należy pilnować korozji, która potrafi równie skutecznie zniszczyć podwozie, jak i karoserię samochodu.

Dbanie o sprawność techniczną samochodu to także wymiana klocków hamulcowych, zużytych wycieraczek, żarówek, świec czy akumulatora, jeśli poprzedni jest już niesprawny i ma tendencje do rozładowania. Te elementy są bowiem niezwykle ważne dla bezpiecznego poruszania się po drodze. W przypadku akumulatorów szczególnie szkodliwy jest dla nich okres zimy. Jeśli nasze auto stoi pod chmurką, trzeba regularnie sprawdzać stan akumulatora. Umożliwia to specjalne oznaczenie na jego obudowie np. w postaci kropki, która w przypadku rozładowania z zielonej zmienia się na czarną.

Kontrola i wymiana płynów eksploatacyjnych

Kolejną bardzo istotną rzeczą jest kontrola i wymiana płynów eksploatacyjnych. Niestety, nie kończy się to na wymianie oleju silnikowego, która zalecana jest zazwyczaj przynajmniej raz do roku lub według przebiegu określonego przez producenta (np. co 10 tys. km). Płyny eksploatacyjne, których ilość należy systematycznie kontrolować, to także płyn od chłodnicy, płyn od wspomagania, a także płyn do wycieraczek, którego brak nie grozi co prawda awarią, ale czasami bardzo utrudnia jazdę w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.

Systematyczna wymiana filtrów

Kiedy oddajemy samochód na coroczny serwis, który zazwyczaj obejmuje przede wszystkim wymianę oleju wraz z filtrem oleju, zaleca się także wymianę innych filtrów – zwłaszcza filtra kabinowego, filtra powietrza oraz filtra paliwa. Elementy te wydają się mieć niezbyt duże znaczenie, ale są ważne. W przypadku filtra kabinowego zapewniamy sobie pełen komfort jazdy (czyste powietrze w aucie i niezaparowane szyby). Natomiast sprawny filtr paliwa to bezproblemowa jazda, jeśli jest z nim coś nie tak, możemy mieć problem z odpaleniem samochodu, zwiększonym zużyciem paliwa, nierówną pracą silnika, a nawet awarią innych podzespołów jednostki napędowej np. wtryskiwaczy.

Serwis klimatyzacji

Dzisiaj praktycznie już każdy samochód wyposażony jest w klimatyzację. Z jednej strony jest to wielka wygoda, z drugiej jednak klimatyzacja wymaga systematycznego serwisowania. I to nie tylko po to, żeby sprawnie działała, ale też dlatego, żeby była dla nas zdrowa. Serwis klimatyzacji obejmuje bowiem nie tylko jej ewentualne nabicie czynnikiem chłodzącym, ale także oczyszczenie z grzybów i bakterii, które lubią gromadzić się w przewodach klimatyzacyjnych. Zazwyczaj czyszczenie klimatyzacji przeprowadza się za pomocą profesjonalnych ozonatorów. Kompleksowy serwis klimatyzacji należy robić co roku.

Karoseria – ochrona przed korozją

Stan nadwozia, czyli karoserii, to ten element, którym interesujemy się zazwyczaj najbardziej, bo to właśnie on jest najbardziej widoczny. Ochrona lakieru ma jednak znaczenie nie tylko estetyczne. W tym przypadku chodzi przede wszystkim o pokonanie największej zmory każdego samochodu, czyli korozji. Niestety jest to bolączka, dotykająca większość aut, których blacha nie została w trakcie produkcji ocynkowana. Wystarczy czasami niewielki odprysk lakieru, aby rdza rozpoczęła swój bezlitosny atak. Do ochrony lakieru stosuje się najczęściej woski samochodowe, warto jednak pokusić się o coś trwalszego, co skutecznie zabezpieczy karoserię samochodu na dłuższy czas, np. powłoki ceramiczne czy kwarcowe albo ochronę lakieru za pomocą folii PPF.

Systematyczny i profesjonalny serwis samochodu

Jak kompleksowo dbać o swój samochód – już wiemy, co ważne wcale nie musimy tego robić samodzielnie. Można bowiem zdecydować się na regularny serwis samochodu, połączony z jego gruntownym przeglądem technicznym i zabiegami pielęgnacyjnymi (auto detailing), które obejmują nie tylko karoserię, ale także wnętrze auta (np. pranie tapicerki). Jest to nie tylko najprostszy sposób na dbanie o swoje auto, ale także sposób najbardziej efektywny i skuteczny, zapewniający pełną sprawność i świetny wygląd naszego samochodu.

Redakcja