Automat czy manual – jaką skrzynie biegów wybrać?

Podczas kupowania samochodu trzeba podjąć wiele naprawdę ważnych decyzji. Pamiętać trzeba o wybraniu odpowiedniego dla siebie silnika, wyposażenia wnętrza, czy też nawet koloru auta. Najważniejszą jednak sprawą, która w największym stopniu wpływa na jazdę samochodem, jest wybranie rodzaju skrzyni biegów. Automat czy manual, które rozwiązanie będzie lepsze?

Wygoda i osiągi samochodu

Co najbardziej liczy się w samochodzie dla przeciętnego kierowcy? Można tu wymieniać wiele rzeczy, takich jak styl prowadzenia, wygląd czy też innego typu rzeczy, lecz nie da się ukryć, że każdy kierowca największą uwagę przykuwa po prostu do tego, jak danym samochodem wygodnie się jeździ, a także, jakie ma on osiągi. Z tego też powodu obie skrzynie powinny być analizowane przede wszystkim pod tym właśnie kątem.
Skrzynia manualna to taka, która przy pomocy sprzęgła oraz ręcznego lewarka, pozwala na wbijanie poszczególnych biegów, aby rozpędzać samochód. W przypadku skrzyni automatycznej jedyną rzeczą, jaką trzeba zrobić to ustawić skrzynie w pozycji do jechania i na tym koniec. Lewarek skrzyni biegów powinno się dotknąć dopiero wtedy, gdy auto się zaparkuje i wyłączy. Przez cały pozostały czas samochód samodzielnie będzie zmieniał biegi i dobierał ich położenie do danej sytuacji drogowej. Jest to więc rozwiązanie znacznie wygodniejsze i wpływające na poprawę komfortu jazdy.
Jak jednak przedstawia się kwestia osiągów takiego samochodu? Jak się okazuje, również i na tym polu skrzynia automatyczna jest lepsza, ponieważ automat jest w stanie znacznie szybciej zmieniać biegi, często wręcz w niezauważalny dla kierowcy sposób. Dzięki temu samochód przyśpiesza szybciej i jest zrywniejszy.

Koszty utrzymania

Jak jednak każdy doskonale wie, nie sztuką jest kupienie drogiego samochodu, lecz jego utrzymanie. Jak więc przedstawiają się koszty utrzymania samochodu z automatyczną oraz z manualną skrzynią biegów?

Powszechnie się uważa, że skrzynia automatyczna z powodu swojej skomplikowanej konstrukcji, systemu dwusprzęgłowego, czy też innych zaawansowanych technicznie elementów, jest bardziej awaryjna. Nic podobnego, ponieważ w przypadku zwykłej, codziennej jazdy z obiema skrzynia, awaryjność jest mniej więcej na tym samym poziomie.
To, co jednak różni obie skrzynie, to rzecz jasna ich koszt. Samochód z automatem jest wyraźnie droższy, tak samo jak serwis i naprawy takiej skrzyni. Jest to więc rozwiązanie o wiele wygodniejsze oraz efektywniejsze w trakcie jazdy autem, lecz niestety również o wiele droższe pod każdym względem.

Redakcja