Automatyczne skrzynie biegów i ich typowe awarie

Jazda samochodem z automatyczną skrzynią biegów jest bardzo wygodna. Samochód sam zmienia bieg, a kierowca jest odpowiedzialny jedynie za wybór odpowiedniego trybu jazdy. Co w przypadku, kiedy skrzynia działa nieprawidłowo? Sprawdź, jakim usterkom najczęściej ulegają automatyczne skrzynie biegów.

  1. Jakim awariom ulegają automatyczne skrzynie biegów?
  2. Wymiana oleju w skrzyni automatycznej

Usterki skrzyni biegów są widoczne i odczuwalne zazwyczaj natychmiast. W przypadku automatów, awarie zwykle objawiają się brakiem możliwości wykorzystania jednego z trybów lub wejścia na wyższy bieg, a także szarpaniem podczas zmiany przełożenia.

Jakim awariom ulegają automatyczne skrzynie biegów?

Właściciele aut z automatyczną skrzynią biegów odwiedzają warsztat lub serwis głównie z powodu usterek mechanicznych skrzyni, które powstały podczas jazdy. Innym powodem jest nieszczelność gumowych elementów uszczelniających, powodująca niekontrolowane wycieki oleju ze skrzyni. Równie często mogą psuć się kosze czy blok hydrauliki. Jednak ważniejsza od samej awarii jest diagnostyka, która w przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów, może być szczególnie skomplikowana. Jeden objaw może bowiem oznaczać kilka różnych problemów, np. szarpanie związane jest zarówno z awarią sterownika, jak i koniecznością wymiany przepracowanego oleju. Od prawidłowo postawionej diagnozy zależy bowiem właściwie przeprowadzona naprawa skrzyni biegów, zarówno tej automatycznej, jak i manualnej.

Wymiana oleju w skrzyni automatycznej

Co do zasady raz zalany do skrzyni olej, powinien wystarczyć na cały okres eksploatacji tego podzespołu. Producenci więc informują, że wymiana oleju w skrzyni automatycznej nie jest konieczna. Jednak przepracowany, stary olej może wyrządzić w skrzyni wiele szkód, a ich naprawa przypuszczalnie pochłonie pokaźną sumę pieniędzy. Z tego powodu okresowa wizyta w warsztacie lub serwisie i wymiana oleju w skrzyni może pozytywnie wpłynąć na jej bezawaryjne działanie. Nie istnieje jednak jeden i uniwersalny olej do skrzyni, dlatego przed jego zakupem trzeba skonsultować się z fachowcem, który zaleci odpowiedni specyfik. Konieczna jest również wymiana filtrów oleju, a jeśli miska olejowa posiada zintegrowane filtry, również całej miski olejowej. Częstotliwość wymiany zależy w dużej mierze od obciążenia termicznego, jakiemu podlegają automatyczne skrzynie biegów – jeśli pojazd jest wykorzystywany do holowania przyczep lub często pracuje w trybie sportowym, wymiana oleju będzie potrzebna szybciej, niż w przypadku innych pojazdów.

Redakcja