Fiat stawiał na małe auta miejskie, które poddane rynkowi europejskiemu miały być obszerne, małe i tanie. Następca Fiata Uno, Fiat Punto miał przynieść rewolucję w tej branży – obszerne auto klasy B wraz z designem Giorgetto Giugiaro to był natychmiastowy sukces. W każdej generacji prezentował bagażnik o pojemności do 1000L oraz zaokrąglony, specyficzny kształt. Pierwsza generacja Punto (wł. kropka, punkt) dostała nagrodę Samochodu Roku w 1995 i wraz z Volkswagenem Polo, Renault Clio i Škoda Felicią budowały polską motoryzację w latach 90. Dalsze generacje stały za jak najbardziej nowoczesnym wyglądem, a gdy Fiat zrezygnował z przeznaczenia większości środków na model Punto, zaczął eksperymentować na tej linii pod względem silników i rozwiązań, co zakończyło się odzewem klientów i zaprzestania serii Punto na wersji Evo z roku 2014.
Fiat Punto – Polski Akcent
Jako auto produkowane również w Tychach, pomyślano o dodatkowym wyposażeniu, jakim były w kolejnych latach poduszki powietrzne oraz klimatyzację. Do dziś auto te można spotkać na polskich drogach, co potwierdza jego kult w polskiej motoryzacji. Na pewno nie można mówić o dobrej wytrzymałości, gdyż pierwsze Punto dostało tylko dwie na pięć gwiazdek w teście Euro NCAP. Był wykorzystywany we włoskiej policji i dostał kilka wersji: cabrio, 3-drzwiowe oraz 5-drzwiowe. Postarzał się z godnością przez modne dzisiaj krągłości, jednak renesansu na to auto nie uświadczymy. Specyfikacje silnika były zaprawdę najróżniejsze, chociażby ze względu na wprowadzenie silników o pojemności 1200cm2 z technologią FIRE, która wiodła prym poprzez czterocylindrowy, rzędowy silnik z tanią produkcją i wytrzymałością, na pewno lepszą niż gaźnik. Wersje silników wysokoprężnych to przede wszystkim TD o pojemności 1698cm3. Okres produkcji trwał do 1999, kiedy to w Genewie zaprezentowano kolejny model z tej serii
Kolejne wcielenia Fiata Punto
Fiat Punto II miał odbić się szerokim echem, gdyż miało to być auto na rok dwutysięczny, który był stu letnią rocznicą Fiata. Polska już wtedy miała swoich pionierów modnej, lecz funkcjonalnej motoryzacji, Daewoo, jednak ich najnowszy model potrzebował czasu od polskiego ludu na zrozumienie designu oraz jego możliwości, co dało marce Fiat czas na wykazanie się. Okazało się, że najnowszy „punciak” miał tą samą dolegliwość i potrzebował czasu na przyswojenie się z nowym stylem, za którym chciał podążać Fiat. Totalnie porzucono FIRE i teraz najsilniejsza wersja silnika 16 zaworowego potrafiła się rozpędzić do setki w 8,5 sekundy. Facelifting nadał odświeżenia według nowych trendów i Polacy zakochali się w tym sprzęcie. Już nieprodukowany w Polsce, lecz w Serbii jako producent „drugokrajowy”, był rozchwytywanym modelem, a jego wygląd przewidział trendy i po polerce wpasowuje się w dzisiejsze standardy. W 2013 na Bałkanach wznowiono jego produkcję, przez duży popyt.
Ostatnie lata produkcji Fiata Punto
Jednak po takim boomie włoska firma Fiat zaczęła eksperymentować. Najlepsza wersja trzeciej generacji była teoretycznie słabsza od drugiej, jednak według opinii było to spowodowane przepisami Unii Europejskiej. Po wejściu na rynek Tipo kolejne generacje były swoistym królikiem doświadczalnym, co potwierdzają klienci. Nie znaczy to, że były one złe – pewne „eksperymenty” wyszły bardzo dobrze i tak Grande Punto dla podkreślenia nowych zmian stał się Punto Evo, z którym został już na zawsze. Kolejne generacje zmniejszały bagażnik oraz stawiały na wykwintny, włoski i klasyczny wygląd, który zostanie już na zawsze „tym od Fiata”. Punto Evo z 2014 roku został przeznaczony na rynek indyjski, a my czekamy na nową, tak samo rewolucyjną serię od Fiata, jak Punto.