Filtr oleju – wszystko, co musisz o nim wiedzieć

Jeden z najczęściej wymienianych, ale także jeden z najbardziej potrzebnych filtrów w pojazdach, czyli filtr oleju. Chcesz wiedzieć, co jaki czas go wymieniać? Jaka jest jego żywotność i dlaczego w ogóle jest on konieczny? Wszystkiego dowiesz się po przeczytaniu tego artykułu. Zapraszamy więc do lektury!

1. Filtr oleju – po co jest w aucie?

2. Jak często wymieniać filtr oleju?

3. Jak wybrać odpowiedni filtr oleju?

Nieodzowny element każdego pojazdu, czyli filtr oleju.  Jego wymiana jest niezbędna, co odpowiednią ilość kilometrów. Podaje ją często producent, determinuje z kolei tryb jazdy (miejski, trasa, mieszany). Jak to więc wygląda w praktyce? Po co ten filtr jest w aucie i co ile kilometrów go wymieniać?

Filtr oleju – po co jest w aucie?

Zaczniemy od tego, dlaczego filtr oleju w ogóle znajduje się w samochodzie. Wszyscy bowiem doskonale zdają sobie sprawę z jego istnienia, nie każdy jednak wie, do czego służy. Jak sama nazwa wskazuje jest to filtr, ma więc za zadanie filtrować substancję. W tym przypadku jest to filtracja oleju z drobinek o wielkości 1/50 milimetra! To naprawdę małe drobinki jednak w znaczącym stopniu wpływające na pracę silnika. Jeżeli bowiem filtr nie poradzi sobie z nimi, może dojść do poważnych uszkodzeń najważniejszej jednostki w pojeździe. Zaszkodzić mogą nawet drobinki piasku. Oczywiście nic nie dzieje się od razu, proces ten musi być powtarzany. Jednak, kiedy użytkownik pojazdu nie dba o filtr, nie wymienia go często, a naprawdę dużo jeździ, uszkodzenie silnika jest niemal pewne. Nawet pojedyncze zaniedbania mogą wpłynąć na jednostkę napędową, nie będzie to skutkowało awarią, ale już zmniejszeniem jej żywotność tak! Dowiedz się więc, jak często wymieniać filtr oleju w samochodzie, aby żadne problemy z układem silnikowym nie wystąpiły. Wbrew pozorom zalecenia producenta to nie jedyny czynnik, wszystko bowiem zależy również od sposobu jazdy, jaki preferujesz.

Jak często wymieniać filtr oleju?

Niektórzy powiedzą, że już po 5 tysiącach przejechanych kilometrów. Inni tę granicę podwoją i stwierdzą, że po 10 tysiącach. Szczególnie młodsi kierowcy zakładają z kolei, że co dwa lata lub 20 tysięcy przejechanych kilometrów. Gdzie leży prawda? Zawsze gdzieś pośrodku! W instrukcji prawdopodobnie będzie informacja o 15-30 tysiącach przejechanych kilometrów. Granica 15 tysięcy jest jak najbardziej w porządku, jeśli nie zdołamy tej odległości pokonać w rok, warto wymienić filtr na nowy. Najlepiej więc co 15 tysięcy lub co roku. Oczywiście wartości te mogą się nieco różnić, jeśli na przykład pokonujesz tylko krótkie trasy lub jeździsz głównie po mieście. Wtedy warto wymienić filtr oleju, co 10 tysięcy kilometrów. Oczywiście działa to w drugą stronę. Jeżeli codziennie pokonujesz kilkaset kilometrów autostradą – czas lub odległość może się wydłużyć. Wtedy dobrym rozwiązaniem będzie wymiana po przejechaniu 20 tysięcy kilometrów.

Jak wybrać odpowiedni filtr oleju?

Zawsze stawiaj na sprawdzone rozwiązania cenionych producentów. Jest kilka, na których Twoja uwaga powinna się zatrzymać. Patrz także na cenę, to ona w dużej mierze kwalifikuje jakość każdego filtra oleju. Oczywiście nie możesz zapomnieć o kompatybilności. Tylko wtedy będzie możliwy montaż danego filtra w Twoim pojeździe. Filtry różnią się nie tylko ze względu na markę auta, ale także jego model oraz wersję. Pod uwagę trzeba więc wziąć wszystkie te czynniki.

Redakcja