W dzisiejszych czasach ludzie szukają samochodów wyjątkowych. Na drogach coraz częściej można zobaczyć zabytki na kołach, które budzą zachwyt i ciekawość. Czasami takie auto może zrobić większe wrażenie niż jakiś wyścigowy samochód.
Ford Granada
Ten model był bardzo popularny i produkowany w latach 1972-1985 w RFN i w latach 1972-1976 w Wielkiej Brytanii. W Kolonii została rozpoczęta produkcja tego już kultowego modelu Forda. Na potrzeby tego modelu zostało skonstruowane nowe zawieszenie, które nie odbiegało od bardziej prestiżowych marek typu Mercedes czy BMW. Silnik i skrzynia biegów to pozostałości po produkowanym w latach sześćdziesiątych Fordzie Taunusie. Produkcja trwała do 1985 roku a potem Granada została zastąpiona przez model o nazwie Scorpio. W Grandzie silnik był umieszczony z przodu i napędzał koła tylne. W 1978 roku był organizowany Europejski Plebiscyt na Samochód Roku, w którym model Forda zajął zaszczytne 3 miejsce. Zatem konstrukcja została doceniona nie tylko przez kierowców i pasjonatów, ale tez znawców. Granada uległa tylko Porsche 928 oraz BMW E23, więc przegrała z równie wspaniałymi samochodami jak na tamte czasy.
Silniki i nadwozia Forda Granada
Pojemności silnika były dostępne od ekonomicznego 1.6 aż do 5.0 litrowych. Układ cylindryczny występował w 3 odmianach. Silniki 4-cylindrowe, 6-cylindrowe i 8-cylindrowe. Silniki w Fordzie były głównie benzynowe, ale występuje również były 2 wersje na olej napędowy. Silniki o większej pojemności były też dostępne w wersji turbo. To nie lada gratka dla ludzi, którzy lubili szybka jazdę i chcieli poczuć się jak rajdowcy.
Nadwozia występowały we wszystkich popularnych odmianach. W sprzedaży dostępne było 2-drzwiowe coupe, 2- lub 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe combi. Jak widać zróżnicowanie jest pełne od samochodu rodzinnego do auta szybkiego dla singla albo pasjonata szybszej jazdy. Każdy mógł znaleźć coś dla siebie, co w danej chwili spełniało jego potrzeby i oczekiwania względem samochodu.
Wyposażenie
Wiele osób może być zaskoczonych jak bogate wyposażenie mógł mieć samochód z lat 70 i 80 XX wieku. Najlepiej wyposażona była wersja Ghia. Poszczycić się mogła na przykład: elektrycznie podnoszonymi szybami zarówno z przodu jak i z tyłu, również elektrycznymi i podgrzewanymi lusterkami wstecznymi, elektrycznym szyberdachem, elektrycznie podnoszoną anteną radiową, klimatyzacją, centralnym zamkiem, spryskiwaczem do reflektorów, światłami przeciwmgłowymi, światłami dalekosiężnymi, elektrycznymi regulowanymi i podgrzewanymi fotelami zarówno kierowcy i pasażera, skórzaną piękna tapicerką, tempomatem, nivo matem czyli układem pneumatycznej regulacji wysokości tylnego zawieszenia, hakiem holowniczym, relingami dachowymi (w wersji kombi), komputerem pokładowym, który wskazywał średnie i chwilowe spalanie oraz czas i kilometry do następnego tankowania. Zatem można śmiało powiedzieć, że wyposażenie jak na tamte czasy było wspaniałe. Niektóre samochody, które dzisiaj poruszają się po drogach nie mają połowy z tych udogodnień.