W całej idei autogazu kluczową rolę odgrywa dobrze dobrana, zamontowana i zestrojona instalacja gazowa. Dobrej jakości podzespoły zamontowane w sposób przemyślany i prawidłowy oraz właściwe zestrojenie są sprawą pierwszorzędną, która da nam gwarancję sukcesu na przynajmniej pierwsze kilkadziesiąt tysięcy kilometrów i do zwrotu kosztów inwestycji.
Przed montażem instalacji gazowej należy przeprowadzić kilka podstawowych czynności, aby nasz wydatek na autogaz miał odbicie w oszczędności, a sama instalacja działa prawidłowo przez długi czas.
Po pierwsze co musimy zapamiętać to aby udać się do warsztatu samochodowego i zrobić solidny przegląd silnika, gdzie zostanie on podłączony do komputera. Sprawdzane powinno być czy w sterowniku zapisały się jakieś błędy oraz powinna zostać przeprowadzona analiza spalin. Warto również zapobiegawczo wymienić świece zapłonowe, przewody zapłonowe jeśli są w stanie wskazującym na mocne zużycie i o ile auto posiada wymienić kopułkę aparatu zapłonowego oraz palec rozdzielacza. Warto pamiętać także o filtrze powietrza, który ma wpływ na skład mieszanki. Na sam koniec zaleca się sprawdzić szczelność kolektora dolotowego i wydechowego oraz wszystkich przewodów podciśnieniowych pod maską. Po takim solidnym przeglądzie silnika można zdecydować się na montaż instalacji gazowej.
Wykazujemy 5 typów instalacji LPG, które pomogą wybrać najodpowiedniejszą dla Twojego samochodu.
- I generacja – jest to najprostszy i zarówno najstarszy system instalacji LPG. Montowany jest w samochodach z silnikami gaźnikowymi, które nie mają katalizatora i sondy lambda. Ta instalacja gazowa cechuje się brakiem elementów elektronicznych, działa tu fizyka i mechanika. Zalecana jest do montowania w pojazdach wyprodukowanych w latach 70. i 80. ubiegłego wieku, np. Oplu Kadecie, Fiacie Uno, Polonezie bądź Volkswagenie Golfie starszych generacji.
- II generacja – wykazuje podobne działanie do I generacji, z tym, że posiada ona moduł elektroniczny, który steruje składem mieszanki gazu i powietrza. Również ma za zadanie odbierać i analizować dane, które dostarcza sonda lambda, dzięki którym można wzbogacić lub zubożyć mieszankę. Tę generację stosuje się w samochodach wyprodukowanych na początku lat 90., np. VW Golf III, Opel Astra F czy Peugeot 205.
- III generacja – to instalacja podciśnieniowa z wtryskiem ciągłym i jest najmniej popularna oraz najrzadziej spotykanym typem instalacji gazowej w obecnych czasach. Tę instalację można wyznaczyć jako pośredniczą między typem II, a IV.
- IV generacja – jest to instalacja gazowa sekwencyjna i jest najczęściej montową instalacją LPG. Ta generacja cenowo nieznacznie różni się od pozostałych trzech instalacji. Decydując się na tą instalację warto wydać odrobinę więcej pieniędzy aby zainwestować w markowe i sprawdzone podzespoły.
- V generacja (instalacja gazowa sekwencyjna) – ta instalacja pozwala na wtrysk gazu w stanie ciekłym od razu do kolektora dolotowego, tym celu konieczne jest nawiercenie kolektora i zamontowanie wtryskiwaczy gazowych. W tym typie instalacji gazowej sekwencyjnej umożliwia też wtrysk bezpośrednio do komór spalania silnika, wykorzystując do tego wtryskiwacze benzynowe (tak jest w silnikach FSI i TSI).