Wiele osób, które posiadają własny samochód, mogły zetknąć się z myślą, czy należy zmieniać olej w skrzyni biegów. Często firmy produkujące samochody zapewniają o braku konieczności zmiany oleju, ponieważ uważają, że ten początkowy będzie wystarczający na cały okres eksploatowania wozu. Czy jednak jest tak na pewno?
Czy świeży olej do skrzyni biegów daje lepsze efekty?
Olej z upływem lat traci swoje pierwotne właściwości. Jego podstawową funkcją nie powinno być jedynie smarowanie wszystkich elementów w skrzyni biegów. Powinien on także zabezpieczać je w inny sposób. Bez wątpienia musi on zabezpieczać przed efektem korozji oraz chłodzić wszystkie nagrzewające się elementy.
Stary i zużyty olej do skrzyni biegów może wpłynąć na zniszczenie łożysk. Koszt ich wymiany często jest bardzo wysoki i warto zabezpieczać się przed tym wydatkiem, regularnie wymieniając olej. To również możliwość zabezpieczenia się przed wymianą innych elementów w skrzyni biegów.
Kto powinien wymieniać olej w skrzyni biegów i jak często?
Teoretycznie powinno się wymieniać olej w skrzyni biegów w każdym eksploatowanym samochodzie. Olej traci swoje kluczowe właściwości, przez co przyczynia się do uszkodzenia skrzy biegów. Praktycznie najczęściej wymiany oleju w skrzyni biegów podejmują się osoby, którzy agresywniej używają swojego samochodu. To również zalecana czynność dla wszystkich regularnie holujących przyczepy.
Wymiana oleju do skrzyni biegów jest uzależniona od przebytych kilometrów. Pierwsza wymiana powinna być przeprowadzona maksymalnie po przejechaniu 100 kilometrów. Kolejne wymiany powinny być już jednak częstsze, ponieważ jednocześnie samochód będzie starszy. Zatem kolejne wymiany powinny być wykonywane co około 50 kilometrów, a jeszcze późniejsze – nawet co około 30 kilometrów. Warto pamiętać, że przy zakupie używanego samochodu też dobrze jest wymienić olej zaraz po zakupie, zwłaszcza wtedy, gdy nie jesteśmy pewni, jak samochód był eksploatowany.
Dobór oleju do skrzyni biegów i jego wymiana
Warto dokładnie zorientować się, jaki olej będzie najlepszy dla skrzyni biegów w swoim samochodzie. Wlanie wątpliwej jakości oleju lub niewskazanej do naszego samochodu może przyczynić się do zniszczenia skrzyni biegów. Olej do skrzyni biegów posiada klasy (GL-3, GL-4, GL-5, GL-6). Teoretycznie kupno oleju o najwyższej klasie powinno przynieść najlepsze efekty. W praktyce tak jednak nie jest, ponieważ nawet użycie oleju o najwyższej klasie w niedostosowanej do niego skrzyni biegów może przyczynić się do bardzo szybkiej awarii. Olej charakteryzujący się wyższą jakością może przykładowo niekorzystnie wpływać na niektóre elementy zamieszczone w skrzyni biegów. Wszystkie informacje odnośnie doboru odpowiedniego oleju do skrzyni biegów powinny być podane przez producenta. Gdyby jednak nie znalazło się tych informacji, należy zapytać specjalistę, które pomoże wybrać prawidłowy olej.
Wymiana oleju nie zawsze jest łatwym zadaniem. Należy pamiętać, że przed wymianą trzeba nagrzać skrzynię biegów. Warto zatem przejechać niezbyt długi dystans (około kilkanaście kilometrów). Nie pa problemu z wymianą oleju, gdy są widoczne korki (do spuszczenia oleju oraz do wlania oleju). Czasami pojawiają się trzy korki.
Problem pojawia się jednak wtedy, gdy nie można znaleźć korka, bo po prostu go nie ma. Wtedy czynność wymiany oleju jest bardziej skomplikowana, ponieważ wymaga specjalistycznej wiedzy, które części trzeba odkręcać do odlania starego oleju.
Trudność wymiany oleju jest zależna od danego typu samochodu. Niektórzy producenci dają możliwość sprawnej wymiany oleju. Część producentów utrudnia zadanie przeciętnym kierowcom i zmusza ich do wybrania się do mechanika, które tego dokona. Wymiana jednak powinna być regularnie wykonywana, by pozwolić sobie na dłuższe, bezawaryjne eksploatowanie samochodu. Nie warto rezygnować z wymiany oleju w skrzyni biegów, nawet jeśli producent twierdzi co innego, ponieważ inwestując w nowy olej można uniknąć wielu dodatkowych kosztów.