Często można się spotkać z opinią, że opony zimowe zostały wymyślone po to, aby nas naciągnąć na dodatkowe koszty. Kiedyś przecież wszyscy jeździli na całorocznych oponach. Kiedyś nie było też antybiotyków, smartfonów ani koronawirusa. Auta, którymi się jeździło miały 50 – 80 KM mocy, a o napędzie na cztery koła nikt nie słyszał. Świat się zmienia, czasem na lepsze, czasem na gorsze. Dlatego też to co było kiedyś, nie powinno być wyznacznikiem tego, jak należy postępować obecnie.
Tymczasem, opony zimowe nie tylko mają inny kształt i głębokość bieżnika, ale również są wykonane z mieszanki gumy o innym składzie, która ma nieco odmienne właściwości mechaniczne w niskich temperaturach. Oznacza to, że jeżeli temperatura spadnie poniżej zera, a my wjedziemy w błoto pośniegowe, to o ile nie dokonaliśmy wymiany opon na zimowe, to będziemy mieli problem.
Opony zimowe – jak wybrać najlepsze?
Patrząc na ofertę sklepu oferującego opony, można dostać bólu głowy od nadmiaru producentów i typów opon. Ciężko czasem się zdecydować co i w jakiej cenie będzie najlepsze do naszego auta z uwzględnieniem naszego stylu jazdy.
Warto nadmienić, że w przeciwieństwie do silnika, który lubi długą, spokojną i regularną pracę, to opony zużywają się zgoła odmiennie. Jazda na zimnych oponach, na krótkich dystansach im służy. Im więcej kilometrów pokonujemy dziennie, im gwałtowniej przyspieszamy, im szybciej jeździmy tym mniej kilometrów będzie nas dzieliło od konieczności zakupu nowego kompletu. Przykładowo, jeżeli pokonujemy 20 tysięcy kilometrów rocznie jeżdżąc umiarkowanie agresywnie, to mamy szansę na jednym komplecie danego typu i marki przejeździć 100 tys. km. A jeżeli dziennie pokonujemy trasę 150 – 200 km, z dużymi prędkościami, na różnej nawierzchni, tym samym autem, na takim samym komplecie opon, to może się okazać, że nowych opon będziemy musieli poszukać już po 40 – 50 tys. km. Zużycie opon to kwestia mocno indywidualna, zależna od wielu czynników. Łagodna jazda z pewnością wydłuży okres użytkowania opon.
Podstawowe oznaczenia opon
Ponadto, warto wiedzieć czym są oznaczenia opon. Dla lepszego zrozumienia rozszyfrujemy podstawowe oznaczenie. Mając przykładowo oponę oznaczoną symbolami 225/45 R17 91 V to poszczególne elementy mają następujące znaczenie:
225 -> szerokość opony w mm
45 -> indeks wysokości profilu, czyli jaki procent szerokości opony równy jest wysokości profilu (brzmi zawile? To przeliczmy: 45% * 225mm = 101,25mm -> tyle wynosi wysokość profilu opony, czyli mówiąc obrazowo jej „grubość” gdy patrzymy na auto z boku)
R17 -> R oznacza radialną konstrukcję (istnieją jeszcze opony o konstrukcji diagonalnej, są one używane w niektórych typach maszyn, rowerach, pojazdach terenowych lub motocyklach), 17 to średnica felgi wyrażona w calach
91 -> indeks nośności. Oznacza nośność opony, która jest wyrażona w kg. Odpowiednią wartość można odczytać z tabeli. Przykładowo, indeks 91 oznacza nośność opony wyrażoną w kg równą 615. Nie jest dopuszczalne stosowanie opon o niższym indeksie nośności niż zalecany przez producenta naszego auta (dopuszczalne jest używanie wyższych indeksów, lecz wymaga to podjęcia indywidualnej decyzji czy potrzeba wydania większej ilości pieniędzy jest uzasadniona)
V -> indeks prędkości -> wskazuje na maksymalną prędkość jaką można rozwinąć na tych oponach, wartość prędkości można odczytać z tabeli. Przykładowo V oznacza maksymalną dopuszczalną prędkość równą 240km/h. Zawsze należy używać opon o indeksie prędkości zalecanym przez producenta. Istnieje możliwość montażu opon o wyższym indeksie prędkości, jednak ze względu na wyższe koszty, większe opory toczenia wpływające na zużycie paliwa najczęściej nie jest to racjonalne.
M + S -> skrót od Mud + Snow. Oznacza opony zimowe, terenowe lub całoroczne. Czyli należy pamiętać, że to oznaczenie NIE informuje nas, że mamy przed sobą opony zimowe. Może tak być, lecz nie musi.
Opony zimowe rozpoznamy po oznaczeniu 3PMSF, czyli three peak mountain snowflake. Grafika przedstawiająca góry z płatkiem śniegu lub chmurę z opadem oznacza oponę zimową.
Warto też zerknąć na datę produkcji, która jest zapisana w 4-cyfrowym formacie. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień, a dwie ostatnie rok produkcji. Czyli, przykładowo 2420 oznacza 24 tydzień 2020 roku, więc mniej więcej czerwiec 2020 roku.
Ranking opon zimowych
Szukając opon zimowych warto posiłkować się testami ADAC. Specjaliści z tej niemieckiej organizacji weryfikują zachowanie opon na suchej, mokrej, zaśnieżonej i oblodzonej nawierzchni. Ponadto zwracają uwagę na żywotność opony, komfort jazdy i poziom emitowanego hałasu. Każdego kierowcę zainteresuje również wpływ danego typu opon na zużycie paliwa, który jest ogromny. Warto też zerknąć na opinie innych kierowców, zwracając oczywiście uwagę jaki deklarują styl jazdy i jaką mocą dysponuje auto w którym używają danych opon.