Bez naładowanego akumulatora nigdzie nie pojedziemy. To przecież jedno z najważniejszych urządzeń w każdym aucie. Ale nawet ono nie jest wieczne. Należy je wymieniać po około pięciu latach – taki jest bowiem czas użytkowania akumulatora. Przed dokonaniem zakupu nowego urządzenia, należy się jednak kierować pewnymi zasadami i wiedzieć, jak są obecnie rodzaje akumulatorów samochodowych.
Na co zwracać uwagę przy zakupie?
Każdy mechanik powie nam, że ważne są wymiary. Nie mogą one oczywiście przekroczyć wyznaczonego miejsca w aucie. Po drugie liczy się też siła (wyraża się ją w amperogodzinach), która jest dostosowana do pojemności danego silnika – nie może być ani zbyt mała, ani za duża. Z kolei pojemność akumulatora musi być podobna jak wcześniejszego (lub o maksymalnie 10% większa od wartości widocznej w katalogu producenta).
Na koniec istotny będzie także prąd rozruchowy (jednostka A – Amper). Określa on najwyższe natężenie akumulatora w temperaturze -18 stopni Celsjusza. Im ten parametr jest większy, tym większa energia w krótszym czasie dotrze do rozrusznika. Ma to duże znacznie, kiedy jeździmy naszym autem w trakcie mrozów.
Rodzaje akumulatorów samochodowych – wady i zalety
Kiedy już wiemy, czym się kierować przy zakupie, to teraz sprawdzimy, jakie są dokładnie typy akumulatorów. Wyróżniamy np. akumulatory kwasowo-ołowiowe (skrót: SLA). Mają niską cenę, stąd nadal są montowane w wielu autach osobowych oraz motocyklach. Ich niewątpliwą zaletą jest odporność na głębokie rozładowanie, a także możliwość pełnego przywrócenia pierwotnych parametrów. Robi się to, ponownie ładując „pusty” akumulator. Niestety wadą jest ryzyko zasiarczenia (w przypadku utrzymania częściowego albo całkowitego rozładowania). Trzeba też uzupełniać elektrolit.
Kolejny rodzajem są Akumulatory Żelowe (GEL) i tzw. Absorbed Glass Mat (AGM). Oba urządzenia mają dobrą odporność mechaniczną, żywotność i skuteczną regenerację po rozładowaniu. Użytkowane są sezonowo. GEL – jaka sama nazwa wskazuje – wykonano z użyciem elektrolitów żelowych, będących wodnymi roztworami kwasu siarkowego (dodaje się do nich odpowiedni środek żelowy). Natomiast w AGM płynny elektrolit zaabsorbowany jest w separatorze zbudowanym ze specjalnej maty szklanej. Jeżeli chodzi o te pierwsze akumulatory, to nadają się one np. do takich pojazdów, jak: autokary, karetki pogotowia albo auta policyjne. Dlaczego? Bo stanowią
optymalne rozwiązanie dla szybkiego, lecz także płytkiego poboru prądu dotyczącego rozruchu silnika. Akumulatory GEL można zamontować w pojazdach terenowych oraz osobowych posiadających system o nazwie Start-Stop. Chodzi tutaj o wolne, ale znacznie głębsze rozładowania. Zaletą jednych i drugich akumulatorów jest ich szczelność oraz odporność na liczne wstrząsy i wibracje. Są do tego bezobsługowe, nie ma mowy o częstej konserwacji czy uzupełniania elektrolitu. Wadą jest natomiast to, że wymagane są dokładnie dobrane warunki ładowania. Mogą być narażone na bezpowrotne zmniejszenie swojej pojemności (kiedy nastąpi silne gazowanie w wyniku przeładowana i otworzą się wówczas zawory przy bardzo duży wzroście ciśnienia).
Ostatnim typem akumulatorów są Advanced Flooded Battery (AFB), Enhanced Flooded Battery (EFB) oraz Enhanced Cycling Mat (ECM). Wszystkie łączy jedno – mają wydłużoną wytrzymałość, dzięki temu, że są urządzeniami kwasowo-ołowiowymi. Co więcej, charakteryzują się sporym zbiornikiem elektrolitu, płytami wykonanymi ze stopu ołowiu, wapnia i cyny, a także dwustronnymi separatorami (zbudowanymi z mikrowłókien polietylenu i poliestru). Świetnie pasują do samochodów ze wspomnianym już wyżej systemem Start-Stop. Sprawdzą się również we wszelkich pojazdach mających bardzo rozbudowaną instalacją elektryczną. Ogromna zaleta akumulatorów AFB/EFB/ECM to dwukrotnie większą wytrzymałość cykliczna (co sprawia, że istnieje tutaj możliwość znacznie większej liczby uruchomień silnika). Wadą jest niestety brak odporności na głębokie rozładowania. To powoduje, że z kolei obniża się ich sprawność.