Utrzymanie samochodu w odpowiednim stanie wymaga od nas sporo uwagi. Jednym z wielu ważnych części, elementów czy układów jest układ kierowniczy. Wykonując manewry kierownicą nadajemy automatycznie ruch w koła. Dzięki nim możemy skręcać. Niestety w wyniku awarii układu kierowniczego na naszej desce rozdzielczej może pojawić się kontrolka. Co wtedy powinniśmy zrobić?
Będąc w podróży i zauważając palącą się kontrolkę układu kierowniczego pierwsze co powinniśmy zrobić to zatrzymać się w bezpiecznym miejscu. Należy również wyłączyć silnik. Zaczynamy od sprawdzenia czy nie kapie nic spod silnika. Często bowiem dochodzi do wycieku płynu do wspomagania. Jeśli nie zauważymy ani kropelki przyczyny problemu musimy poszukać pod maską. Tutaj naszym obiektem zainteresowania jest zbiorniczek z płynem do układu wspomagania. Niski poziom owego płynu to najczęstsza przyczyna pojawienia się kontrolki układu kierowniczego. Wystarczy go zatem dodać, ale przy tym pamiętajmy, że płyny te nie są mieszalne. Oznacza to, że musimy mieć przy sobie ten sam płyn, który był dodany ostatnio.
Kontrolka a brak wspomagania
W większości sytuacjach zapalenie się kontrolki niesie ze sobą automatycznie brak wspomagania. Dla kierowców jest to wyczuwalne. Kręcenie kierownicą jest wtedy niezwykle trudne. We własnym zakresie możemy sprawdzić bezpieczniki, które są odpowiedzialne za działanie wspomagania. Często umieszczone są pod kierownicą lub pod maską samochodu. W tym przypadku należy wspomnieć, że prócz kontrolki wspomagania kierownicy na desce rozdzielczej może pojawić się także kontrolka, która jest odpowiedzialna za system ABS. Wspomniane bezpieczniki obsługują również owy system.
Awaria pompy wspomagania
Jeśli żadna z powyższych przyczyn nie miała miejsca w naszym przypadku to najprawdopodobniej awarii uległa pompa wspomagania. Jest to bardzo niebezpieczna sytuacja, w której należy od razu wezwać lawetę. Powrót do domu może okazać się ryzykowny. Nie warto narażać swojego życia. W takich przypadkach kierownica jest niestabilna i może wykonać nieprzewidywalne ruchy. Wizyta u mechanika samochodowego jest tu niezbędna.
Awaria elektroniki
W najnowszych samochodach nowe technologie, elektronika to zarówno wielkie ułatwienia i wielka zmora kierowców. Podczas ich awarii musimy ponieść spore koszta o ile danej naprawy nie jesteśmy w stanie wykonać sami. W przypadku kontrolki wspomagania kierownicy awarii może ulec wiązka, która jest odpowiedzialna za regulację i odblokowanie kierownicy. Powinniśmy wtedy przeanalizować schemat instalacji. Dzięki temu bez problemu znajdziemy wiązkę, która jest za to odpowiedzialna. Sam proces naprawy do trudnych nie należy, gdyż wystarczy zlutować przerwany kabelek.
Jedno jest pewne – niezależnie od przyczyny pojawienia się kontrolki wspomagania kierownicy musimy być świadomi tego, że mamy do czynienia z poważnym problemem. W większości sytuacjach poruszanie się po drodze autem jest niebezpieczne. Samochód należy niezwłocznie zatrzymać, a samą awarię jak najszybciej usunąć.